Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Both sides previous revision Föregående version.
sv:riff-raff-10-inledning [2022/05/03 19:01]
eaustreum
sv:riff-raff-10-inledning [2022/05/03 19:21] (aktuell)
eaustreum
Rad 1: Rad 1:
 ====== Inledning ====== ====== Inledning ======
  
 +Det tionde numret av //riff-raff// kommer ut elva år efter det förra. Det får säkert
 +smil­­­­banden att dra sig på alla de krösamajor och missunnsamma cyniker som
 +fyl­kar den lilla, tämligen parlamentariskt orienterade utomparlamentariska
 +vänstern i Sverige. Men det varken kan eller vill vi göra så mycket åt. Kärnan
 +i den löst sammanhållna grupp som har gett ut tidskriften sedan 2002 har
 +aldrig haft som huvudsaklig sysselsättning i livet att läsa och skriva.
 +Mycket har hänt i världen sedan nummer nio kom ut 2011, mycket mer
 +än vi kan kommentera här. Till exempel startade Syrienkriget i mars samma
 +år, i svallvågorna av vad som då gick under namnet den arabiska våren.
 +Trump var ännu inte på flera år den inverterade snuttefilt som vänstern och
 +libe­ralerna var så patologiskt fixerade vid. Vi har inte minst sen den stora
 +flyk­ting­strömmen 2015 sett nationalismens tryne böka sig fram till sam­hälls­­debattens centrum: protektionism och isolationism, handelskrig, Brexit
 +et cetera. Och det både från höger och vänster, i en populistisk tävlan med
 +enbart förlorare. Nationalismen skördar sina offer – även på ideologins
 +område – och vi kommer dessvärre att kunna bevittna det ena prisgivandet
 +av politiska ståndpunkter efter det andra för att förhålla sig till – anpassa sig
 +efter – detta stinkande avskräde. Vi har nu två år av coronapandemi bakom
 +oss med alla umbäranden det inneburit i form av (över-) dödlighet, ”social”
 +distans, arbetslöshet med mera. Och när numret nu färdigställs rasar ett krig
 +i Ukraina efter att Ryssland med Putin vid spakarna har angripit grannlandet
 +med trupper och robotar. Detta angrepp måste naturligtvis fördömas! Men
 +som vanligt är det av yttersta vikt att i denna situation förhålla sig nykter
 +och reflekterande, och framhålla ett okuvligt internationalistiskt perspektiv.
 +Varken Ukrainas rätt till självbestämmande eller Rysslands intresse av
 +säker­hets­garantier är principer värda att dö för. Det är en återvändsgränd att
 +försöka föreslå inomkapitalistiska lösningar på världens alla problem. Låt oss
 +som kommunister vägra att ta ställning mellan olika dåliga alternativ till och
 +med när det ena kan verka marginellt bättre än det andra.
  
 +//riff-raff// må till formen ha varit en periodisk tidskrift som kommit ut sedan
 +2002. Periodiciteten har dock stadigt tagit sig formen av ett par längre vågor:
 +nummer åtta kom ut 2006, nummer nio 2011 och detta tionde nummer
 +alltså våren 2022. Det speglar åtminstone till viss del den krympande grupp
 +som aktivt arbetat med projektet. När nu gruppen decimerats – halverats,
 +för att vara uppriktig – än en gång är det därför dags att sätta punkt. 1 För att
 +travestera avantgardismens måtto ”färre men bättre” så gäller det bara till en
 +viss punkt.((En delvis restaurering kom dock till stånd fem i tolv när Peter Åström bestämde sig för att
 +skriva sin text och att hjälpa till med färdigställandet av numret.)) Det betyder dock inte att behovet av en tidskrift för kommun­istisk teori på svenska har stillats. Tvärtom.
 +
 +Temat för det aktuella numret är //kommunism och värde//, vilket speglar
 +den position där projektet hamnat teoretiskt med det nionde numret. Titeln
 +knyter an till en text från tidskriften //Endnotes// och dess andra nummer från
 +2010, med titeln ”Kommunisering och värdeformsteori”, som vi har översatt
 +till svenska och publicerar i detta nummer, som ett slags nav kring vilket övriga
 +texter kretsar. Temat har vi alltså arbetat med till och från – mest från – sedan
 +förra numret. Det är också – tillstår vi – det tema och den problematik som
 +till slut, om än för flera år sedan nu, slet isär de sista spillrorna av projektet. I
 +kort­het handlar det om den kritik av – och sedermera brytning med – både
 +kom­muni­seringsperspektivet, så som det intas i synnerhet av franska //Théorie communiste// (TC), som var så betydelsefulla för projektet och nummer åtta
 +och nio, och värdeformsteorin, med sin grund i Isaak I. Rubin på 1920-talet
 +via Chris Arthur på 2000-talet fram till exempelvis //Endnotes// och //riff-raff//, som
 +Peter Åström kom att utveckla. Emot denna kritik hävdar Per Henriksson
 +att //något// kommuniseringsperspektiv ännu är produktivt för ett revolutionärt
 +per­spektiv idag och att //någon// värdeformsteori utifrån Marx ekonomikritik,
 +liksom bidragen från Rubin, Arthur och andra inom vad som idag är känt
 +som värdeformsteori, systematisk dialektik och ny Marxläsning, kan förse
 +med teoretisk grund för ett sådant perspektiv.
 +
 +I anslutning till temats ena gren har vi nöjet att presentera för första
 +gången på svenska en text av Isaak I. Rubin (1886–1937) om abstrakt arbete
 +och värde i Marx teori från 1927. Den föll i glömska efter att Rubin hamnade
 +i onåd hos Stalin-regimen i Sovjetunionen och sedermera avrättades, och
 +som återupptäcktes först på 1970-talet i Väst i och med publiceringen av
 +texten, som är baserad på en föreläsning av Rubin. Något mer känd är Rubins
 +bok om Marx värdeteori, vars tredje utgåva från 1928 utgjorde förlaga till
 +en engelsk översättning 1973, //Essays on Marx’s theory of value//, och, baserat
 +på den, en tysk översättning samma år, //Studien zur Marxschen Werttheorie//.
 +Denna bok kom att få mycket stor betydelse för den marxistiska diskussionen
 +och forskningen utifrån värdeteorin och Marx metod i //Kapitalet//.
 +
 +Nästan ännu mer stolta är vi över att publicera en svensk översättning av
 +en med Rubin samtida rysk kritiker, Isaak Dasjkovskij (1891–1972). Hans
 +text från 1926 kom till vår kännedom först 2012 efter en hjälplig engelsk
 +översättning som publicerats på sajten //libcom//. Den har inte fått alls samma
 +upp­märksamhet eller betydelse som Rubins, och oavsett hur dess teoretiska
 +innehåll värderas är kritiken intressant, inte bara historiskt utan även på
 +grund av att liknande invändningar mot en rubinsk Marxläsning kan iakttas
 +även idag, både inom Marxforskningen och hos //riff-raffs// egen Åström.
 +
 +//Endnotes// menar i sin artikel om kommunisering och värdeformsteori
 +att den senare, som en specifik Marxläsning, och den förra, som en
 +speci­fik förståelse av hur revolutionen ska ta sin form om vi ska kunna tala om
 +kommunism och kommunistiska relationer mellan individerna idag, delar
 +samma bakgrund och formerades som två slags paradigm under 1960-talet.
 +Båda dessa historiska fenomen uttrycker å ena sidan ett missnöje med sin
 +tids dominerande Marxtolkningar och kan båda sägas för­kasta en traditionell
 +och ortodox marxism. De är å andra sidan också teoretiska uttryck för
 +1960-talets klasskamp och missnöjet med de former och
 +institu­tionali­ser­ingar som arbetarrörelsen, genom både dess politiska och fackliga grenar,
 +utvecklats till, som ett delvist resultat av arbetarrörelsens införlivande i den
 +borgerliga statsapparaten. Endnotes ser i och med detta ett implicit släktskap
 +mellan värdeformsteorin och kommuniseringsteorin, och att båda för­mår
 +att produktivt berika varandra. Det kan dock sägas att varken TC eller Gilles
 +Dauvé tycks se samma gemensamhet mellan deras – olika – kommun­iser­
 +ings­­perspektiv och värdeformsteorin.
 +
 +Dylika kritiska läsningar av Marx förmår, menar Endnotes, begripa det
 +radikala i en revolutionär negering av värde: vi övervinner oss själva samtidigt
 +som vi övervinner något svårgripbart så att säga ’där ute’. Värdeformsteorins
 +be­­­stämning av vad värde är – en specifik, historisk, samhällelig relation mellan
 +individer, mellan klasser; ett historiskt specifikt produktionsförhållande –
 +bidrar till en förståelse av vad klassförhållandet, och klass, i kapitalismen är.((Detta är inte helt okontroversiellt; vissa tolkningar inom en bredare värdeformsteori
 +anklagas ibland för att helt bortse från klass och än mer från klasskamp för att istället
 +diskutera på en helt abstrakt och formell, för att inte säga rent begreppslogisk nivå.))
 +Kommun­iseringsperspektivet, i TC:s förståelse, möjliggör en historisering av
 +klass­förhållandet och med det en möjlighet att förstå och artikulera de olika
 +former, formaliseringar, detta förhållande har tagit sig fram till vår tid. TC:s
 +narrativ gör de historiska skeendena begripliga bortom en död empirism,
 +eller ett tomt uppradande av historiska händelser. Alternativet, som Dauvé
 +anklagas för av TC, blir ett slags historia utan historia, en rad händelser som
 +kan fogas till varandra utan inbördes nödvändig ordning, utan kronologi. Vad
 +är det i klassförhållandets karaktär i kapitalismen som gör att överskridandet
 +av den borgerliga horisonten idag tar sig formen av kommunisering, och
 +tidigare olika former av arbetets frigörelse istället för
 +upphävande?((Detta slags historisering motsätter sig Gilles Dauvé å det bestämdaste; för honom är
 +kommunismen och görandet av kommunism – kommunisering – något invariant, i allt
 +väsentligt oföränderligt under kapitalismens historiska utveckling. Om detta, se //riff-raff//
 +nr 8 och nr 9; //Endnotes// nr 1; Gilles Dauvé: //From crisis to communisation//.))
 +
 +Detta innebär inte att vi skulle bekänna oss till en det omöjligas konst;
 +vad som idag framstår som omöjligt kommer en dag att ha visat sig möjligt
 +och det mest extrema det i en given situation mest pragmatiska. Om det,
 +som det ibland anförs emot oss, är mest pragmatiskt idag att gå in i politiken,
 +att organisera sig i någon vänstergrupp eller i det lokala facket, för att, som
 +det hävdas, påverka inifrån, så är det pragmatiska i den hållningen i allra
 +högsta grad villkorat och relativt. Även en tvångströja värmer i vinterkylan,
 +så att säga. Det må vara det mest pragmatiska idag – dock högst diskutabelt
 +– inom status quo, det vill säga sakernas kapitalistiska tillstånd, och är i bästa
 +fall ett försök att ge sig själv armbågsutrymme inom en borgerlig horisont.
 +Det är en legitim hållning för proletärer som uttryck för ett slags
 +över­levnads­instinkt inom klasstillvaron. Det är emellertid illegitimt som
 +revo­lu­tionärt perspektiv. Att söka göra sig hemmastadd inom kapitalismen är att
 +ge legitimitet och stöd åt detta exploaterande system.
 +
 +Här kan vi skönja de gemensamma dragen hos värdeformsteorin och
 +kom­muniseringsperspektivet. Värde och kapital är de fundamentala
 +förmed­lingarna mellan de borgerliga individerna och uttrycker historiskt specifikt
 +klass­för­hållandena inom kapitalismen. För att omvälva, eller om man så
 +vill, upphäva, detta kapitalistiska produktionssätt och dess borgerliga
 +för­hållanden måste man begripa vad det är man måste upphäva för att kunna
 +avskaffa kapitalismen och alla dess samhälleliga relationer, mest avgörande,
 +då, klass, kapital, värde, pengar, marknadsutbyte, genus och så vidare. Frågan
 +ställs bäst på engelska: //”What is to be undone?”// (Endnotes) Att proletariatet är
 +”revo­lutionärt, eller intet”, ska inte förstås i någon insurrektionell-anarkistisk
 +be­märkelse, utan helt enkelt att proletariatet blir en verklig, faktisk klass
 +endast och allena i den process i vilken det upphäver sig självt.
 +
 +Numret avslutas av två artiklar, av Per Henriksson och Peter Åström,
 +båda två ingående i redaktionen för //riff-raff//.
 +
 +Henriksson reflekterar i sin text över de invändningar som Åström riktade år
 +2013 både mot kommuniseringsperspektivet och mot värdeformsparadigmet,
 +repre­senterade i tur och ordning av TC och Chris Arthur. Utifrån numrets
 +tema och Åströms invändningar söker Henriksson visa på det potentiellt
 +produktiva i åtminstone något slags kommuniseringsperspektiv och i någon
 +variant av värdeformsteori, framlagt som ett försök att skissera ett
 +slags pre­liminärt teoretiskt perspektiv.
 +
 +När det gäller Åströms värdeförståelse, menar Henriksson att han
 +neg­li­gerar, eller helt förbiser det eminent kritiska i Marx teori
 +och istället ser
 +på värde som ett slags teknisk lösning på problemet med och behovet av
 +att fördela det samhälleliga totalarbetet – i kapitalismen genom marknaden
 +och i kommunismen genom planen. I och med det tenderar förståelsen
 +att bli rent nominalistisk eller formallogisk där ”värde” blott är ett namn
 +på ett naturnödvändigt och därmed överhistoriskt fenomen: mänskligt
 +arbete i allmänhet. Istället ska värde, menar Henriksson, förstås som ett
 +rent samhälleligt ”föremål” som uttrycker och sammanfattar ett histo­riskt
 +speci­­­­­fikt produktionsförhållande, som framträder i form av bytesvärde och
 +pengar, eller kapital, beroende på vilken abstraktionsnivå vi betraktar
 +feno­­menen på. Därmed har värde med en kapitalistisk varuekonomi att göra,
 +och värdeproducerande abstrakt arbete är en aspekt som hänger in­timt och
 +internt samman med detta samhälle. I och med etablerandet av
 +kom­mun­ist­­iska relationer upphävs, som samhälleliga former, både
 +arbets­produkter­nas värdekaraktär och det mänskliga arbetets karaktär som abstrakt arbete.
 +Kommun­istiska relationer kännetecknas, menar Henriksson, av ett
 +upp­­hävande även av ”arbetet” i sin avgränsade form och blir en del av en
 +mänsklig verksamhet som helhet. Kommunism är (en helt annan) praxis,
 +inte en rationell fördelning av samhällets totala arbetstid, för att därigenom
 +kunna utöka ”fritiden”. Givet det hävdar han att motsatsparet ”frihetens”
 +och ”nöd­vändig­hetens rike” är obsolet i kommunismen.
 +
 +Enligt Henriksson missar Åström en möjlig produktiv kritik av både
 +kom­mun­­iseringsperspektivet och värdeformsparadigmet. Istället framförs
 +ett slags positiv samhällsteori som taget //ad absurdum// frammanar bilden av
 +en planstat där ”samhället” underordnar sig individerna istället för, som
 +under kapitalismen, marknaden. Som sådan grovt tillyxad modell låter den
 +sig svårligen skiljas från 1900-talets kommandoekonomier.
 +
 +Den sista texten är skriven av Peter Åström som i den, å ena sidan,
 +reflek­­terar över sin kritik av och brytning med kommuniseringsmiljön
 +kring //Sic//,
 +och därmed även med //riff-raff//, anno 2013. Å andra sidan presenterar han
 +sin nuvarande förståelse av Marx värdelära och hur den fungerar i analysen
 +av kapitalismen idag och kommunismen imorgon. Ett grundantagande i
 +Åströms argumentation är att en kommunistisk revolution måste vinnlägga
 +sig om att bibehålla den produktivitetsnivå som uppnåtts i och med
 +kapi­talis­men för att på grundval av denna kunna omorganisera samhället så att
 +den nöd­­vändiga arbetstiden kan minskas till förmån för fri och disponibel
 +tid. Han menar att kapitalismen trots sin långsiktigt ohållbara dynamik icke
 +desto mindre tillfredsställer våra grundläggande behov i detta samhälle av mat,
 +vatten och tak över huvudet. För att kommunismen ska kunna framstå som
 +ett verkligt alternativ måste vi på allvar ta oss an frågan om hur den materi­ella
 +pro­­­duktionen kan säkras, för att inte andra alternativa lösningar på de kriser
 +och problem kapitalismen skapar ska vinna terräng, så som nationalism eller
 +religiös fundamentalism. Med utgångspunkt i värdekategorin och som svar
 +på de perspektiv som kommer till uttryck i kommuniserings­strömningen
 +och i värdeformsparadigmet syftar hans bidrag till att diskutera hur prin­ciper­na för en kommunistisk produktion kan tänkas och bör se ut.
 +
 +Avgörande för detta slags mer förnuftigt organiserade produktion är en
 +med­­veten hushållning med den samhälleliga arbetskraften, menar Åström,
 +och endast på grundval av en sådan kan mängden nödvändigt arbete för
 +det nya samhällets reproduktion successivt minskas och minskas avsevärt.
 +Före­­­­­komsten av arbete och merarbete, det vill säga det arbete som överstiger
 +de omedelbara producenternas reproduktion, är inte något utmärkande för
 +kap­­i­talismen utan återfinns och är en nödvändig grundförutsättning i alla
 +sam­­­­hällen, så även ett framtida. En successiv minskning av arbetet, som
 +alltså möjliggörs av en fortsatt utveckling av arbetets produktivkraft och som
 +åt­följs av ett omedelbart stopp för direkt skadlig produktion för människa
 +och natur, uttrycker Åström som en plan för avackumulation, en idé hämtad
 +från den italienska kommunisten Amadeo Bordiga från 1950-talet. Även om
 +kom­mun­­ismen nödvändigtvis kommer att innebära ett slut på en ekonomi
 +grundad på varuutbyte så har det inte i sig något att göra med att produkter
 +pro­duceras i syfte att tillfredsställa olika materiella och intellektuella behov.
 +Och även om lönarbete och varor såsom bärare av abstrakt arbete kommer
 +att försvinna med kapitalismen så innebär det inte att arbetet som sådant
 +omedel­­­­bart kommer att försvinna. Men i takt med att arbete i samhällets
 +tjänst görs redundant kommer dagens föreställningar och motsättningar
 +mellan arbete och fritid eller produktion och konsumtion att suddas ut.
 +Endast på grundval av en redan inrättad kommunistisk produktion kommer
 +därför målet om värdets avskaffande att kunna uppnås i sin fulla bemärkelse.
 +
 +När vi nu färdigställer vad som kommer att bli det absolut sista numret av
 +//riff-raff// kan det vara välkommet med en kort resumé och avsiktsförklaring.((Som en nödvändig del av det borgerliga samhället har även //riff-raff// haft sin andel av
 +sök­are och karriärister. Denna klick lämnade projektet för många år sen nu och tycks ha
 +spridits för vinden i, om man så vill, en eskatologisk hållning och en ja-till-livet. Någon
 +före­faller ha utökat sin affinitet till nationen och någon annan till kyrkan. Den tycks dock
 +allt­jämt hållas samman i celibatet, för den ene ofrivilligt och den andre som sakrament.
 +Någon med författartalang borde i sanning skriva något om detta.))
 +Det första numret kom ut i januari 2002 och påbörjades följaktligen under
 +2001, då som organisationen Folkmakts ”teoretiska tidskrift”. I den formen
 +kom både nr 1 och senare samma år nr 2 ut. Syftet var, kort sagt, att vara
 +ett forum för ”längre texter”, längre än det slags texter som huvudfåran i
 +Folkmakt ville ägna sig åt: rakare och enklare, mer populistiska och därmed,
 +hop­­pades man, mer fikabordsfähiga texter på ett språk som ”vanliga arbetare”
 +förstod. Av det blev det med tiden intet, även om denna ansats kom att leva
 +vidare i Förbundet Arbetarsolidaritet. Inspirationen till det nya teoretiska
 +tidskriftsprojektet kom främst från //Aufheben//, inte bara till formatet utan
 +även till innehållet. Ambitionen var från början att publicera texter som
 +handlade om allt från arbetares vardagliga erfarenheter till mer teoretiska
 +diskus­sioner och undersökningar. Det kom med tiden att bli allt mer av det
 +senare och allt mindre av det förra.
 +
 +Genom hela projektets historia lades stor vikt vid översättningar för att
 +på så sätt tillgängliggöra för oss betydelsefulla texter på svenska. En aspekt
 +av det var att därigenom samtidigt ta del av en något vidare internationell
 +dis­­kussion. Det var texter som cirkulerade både på nätet och i tryckt form
 +– man ska komma ihåg att det här var långt innan sociala medier slog sig in
 +och tog över mycket av även det radikala tänkandet och samtalet. Vi översatte
 +texter från nordamerikanska //Collective Action Notes//, tyska //Wildcat Zirkular//,
 +brittiska //Aufheben//, vars nittiotalstrilogi om kris- och förfalls­­teorierna var be­tydelse­full, liksom deras mycket fina analys av den andra intifadan i Israel--
 +Palestina konflikten. Vi hade även med texter av den franske ultravänsteristen
 +Gilles Dauvé (Jean Barrot), inklusive en kortare brev­­växling mellan honom
 +och redaktionens Henriksson. //riff-raff// gav även ut en textsamling av honom
 +tillsammans med Subversiv media med titeln //Vägrandets dynamik// (2004). I
 +nummer 8 från 2006, som kom att bli det tyngsta – i dubbel bemärkelse –
 +pub­licerade vi en diskussion mellan //Aufheben// och //Théorie communiste//, samt
 +ett par texter av Dauvé och ett flertal av TC. I flera av numren har vi även
 +pub­licerat egna översättningar av texter och text­­avsnitt av Marx som tidigare
 +inte funnits på svenska. Så även denna gång: två korta fragment som har med
 +värdet att göra – ett från 1857/1858 och ett annat från 1871/1872.
 +
 +Vi har naturligtvis hela tiden publicerat även egna texter, både längre
 +artiklar, kortare recensioner och rena diskussionsinlägg. Bland annat inne­höll nummer 3–4 två texter som skrevs inom fältet militanta
 +arbetarunder­sök­­ningar, båda två av medlemmar av Kämpa Tillsammans!
 +som under några
 +år ingick i redak­­tionsgruppen. I efterhand skulle man kunna säga att de
 +texter­na var de mest uppmärksammade och uppskattade i vår katalog. Under
 +några nummer bedrevs en diskussion som initierats av Marcel, som då ingick
 +både i Kämpa Tillsammans! och //riff-raff//, med bidrag av både Henriksson och
 +Åström, och även TC och ett antal andra. Diskussionen var givande på många
 +sätt och be­­lyste en mängd problemområden för en kommunistisk teori, men
 +var samtidigt till sin form tämligen känslostormande och stundom elak, och
 +ledde till att Marcel lämnade redaktionen för att istället publicera sig i bland
 +annat tidskriften //Dissident//. Vid den tiden hade många andra också lämnat,
 +av en mängd olika anledningar, och projektet stod vid en punkt där det skulle
 +be­­hövas läggas ner, åtminstone i sin dåvarande form. Det blev dock så att
 +två deltagare, Åström och Henriksson, fortsatte under namnet //riff-raff//, med
 +de andras godkännande, med önskan att driva ett teoretiskt sammanhang på
 +svenska och, inte minst, för att kunna fortsätta använda hemsidan med sitt
 +text­­arkiv samt distribuera de gamla numren.
 +
 +Det är många år sen nu – även om det egentligen bara är kanske två
 +nummer sedan. Nu är det dock hög tid att sätta definitiv punkt, både för
 +detta tionde nummer och för projektet som sådant. Tio nummer på tjugo år
 +är trots omständigheterna inte så illa.
 +Innan dess måste vi tacka alla de som har bidragit till projektet på olika
 +sätt genom åren. Vi nämner inga namn, men ni vet vilka ni är.
 +
 +mars 2022